23 Mart 2009 Pazartesi


İSTANBUL’UN KADERİNİ DEĞİŞTİRECEK PROJE!


Bütün gelişmiş ülkelerde kent ulaşımında en hızlı, en güvenli ve en modern yöntem olduğu için tercih edilen raylı ulaşım sistemi ülkemizde maalesef yarım yüzyıldır savsaklanıyor.

Neden mi?

“Tren, metro gibi icatlar komünist işidir” diye…

Bu akıldışı ve kör mantık, 100 küsur yıl önce, dünyadaki 3. yer altı ulaşım hattı olan Tünel-Karaköy metrosunu “Ölmeden yer altına girmek dinen caiz değildir” diyerek yasaklayan dönemin Şeyhülislam’ının mantığıyla aynı değil midir?
Ulaşım konusunda bireysel araçlara bel bağlayarak, yolları genişletmekle işi çözeceğini sanan 1950 sonrasının iktidarları, şimdi de yolları daraltarak METROBÜS denen 3. dünya sistemini dahiyane bir ulaşım örneği olarak anlatmıyorlar mı?

Kent ulaşımını şehrin altına alarak kente ve kentliye soluk sağladığı, ulaşım için harcanan zamandan tasarruf ettiren metro ağlarıyla donanmış Paris, Moskova, Roma, Londra gibi dünya kentlerinin yöneticileri meğer ne kadar da akılsızmış!
Ayrıca, havayı kirleten, insan sağlığını tehdit eden gaz salınımını umursamayan yerel yöneticilerin petrole olan bağımlılığımızı, petrol ürünleri için dışarıya aktarılan milli kaynaklarımızı önemseyeceklerini düşünmek fazlasıyla saflık olur..

METRO’NUN GETİRECEĞİ YENİLİKLER, GÜZELLİKLER…

Öncelikle İstanbulumuzun mevcut hattını inceleyelim. Taksim’den 4.Levent’e kadar, hali hazırda işleyen, 6 istasyona sahip olan İstanbul metrosu, dünyanın en yeni, modern fakat hat uzunluğu ve yolcu taşıma kapasitesi bakımından en gerilerde yer alan metro ağlarından birisidir. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nde R.T. Erdoğan’ın 1994’teki başkanlığıyla başlayan AK PARTİ geleneği, 15 yıl boyunca yapa yapa 12 km metroyu hizmete açmıştır. (Seçim için alelacele açılan fakat henüz tam anlamıyla çalışamayan iki istasyonu değerlendirmeye almıyorum, zira metro çıkışları bile tam anlamıyla faaliyete geçmiş değildir, bir çoğunda turnikeler eksik, yürüyen merdivenler çalışmamaktadır.)

Oysa, ulaşım ve şehir planlaması konusunda çalışan bilim adamları, 1 km metronun yaklaşık 30-40 milyon dolara mal olduğunu ve 5 yıl içerisinde 100 km metronun belediye olanaklarıyla yapılabileceğini vurgulamaktaydılar. Ulaşım sempozyumlarında ortaya çıkan bu sonucu yaşama geçirmek için adım atan CHP İstanbul B.B. Başkan Adayı Kemal Kılıçdaroğlu, “Ben ihtiyatlı biriyimdir. Bana ‘5 yılda 100 km yapılabilir’ dediler, fakat ben 80 km diyeyim de sözümde durmamazlık olmasın.” diyor.

GELELİM İŞİN TOPLUMSAL-EKONOMİK BOYUTUNA

80 km’lik metro ağı bittiğinde -yaklaşık olarak- 40-45 metro istasyonuna sahip olacağız. Her bir istasyonun ortalama 4 çıkışı olduğu düşünüldüğünde, asgari 160 metro çıkışı inşa edilecek demektir. Bu da şu demektir, İstanbul’un 160 yerinde binalar daha güzelleşecek, binlerce esnaf ve onbinlerce çalışan iş olanağına kavuşacak, bölge ekonomileri canlanacak, yerli ve yabancı turistler sadece turistik mekanlara değil İstanbul’un pek çok noktasına erişebilecek, metro sisteminin içinde de binlerce kişi istihdam edilecek ve müzikten resime pek çok sanat alanında uğraş veren genç sanatçılar halkla buluşacak, halkla sanat kucaklaşacak.

Metro ile İstanbul’un Çehresi Değişecek!

Bir Örnek: Moskova Metrosu

Metro çalışmalarına Stalin döneminde ağırlık veren ve yer altında bir birini kesen “7 katlı bir dünya” kuran Ruslar, metrolarının modernliği ile olmasa da, istasyonlarının mimari tasarımıyla dünyaca meşhurdurlar. Öyle ki, Moskova’yı ziyaret eden bütün turistler bu istasyonların pek çoğunu ziyaret etmek için zaman ayırmaktadır.

Yapıldığı dönemin tarihi ve sanatsal özelliklerini yansıtan onlarca farklı istasyon ile Moskova metrosu bir anlamda “yer altı müzesi” niteliği ile kent yaşamına farklı renkler katmaktadır: Klasik Rus Müziği’nden, Caz’a, Pop’tan Rock’a bir çok müzik türü, ortamın akustik olanakları sayesinde seslendirilmekte, bu vesileyle yolcuların günlük yaşamın stresinden kısa süreliğine de olsa uzaklaşmaları, hoşça vakit geçirmeleri sağlanmaktadır.

Uzun lafın kısası, metro sayesinde Moskovalılar, hem ulaşımda zaman kaybetmiyorlar, hem turistik açıdan gelirlerini artırıyorlar hem de pek çok iş olanağı yaratıyorlar.

Ya çağdaş, akılcı bir seçenek olan metro…

Ya da üçüncü dünya işi Metrobüs…

Ekonomiyi daralttıkları yetmiyormuş gibi şimdi de yolları daraltıyorlar!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder